Till innehåll på sidan
Teater

Majny Mås

Majny är en mås. Hon är född sån. Ändå kan hon inte flyga, för hon är flygrädd.

Det blir ett stort problem i måsvärlden, för de andra måsarna, men inte för Majny. Hon kan ju så mycket annat! Till exempel är hon världsbäst på att hitta gömställen och när andra flyger från affären till lekplatsen, springer hon samma sträcka och kommer fram först. Helt otroligt! Hon är dessutom superbra på att rimma och hon kan titta i kors med ögonen, vilket inte är särskilt lätt för en mås. Och hon kan sjunga. Hon sjunger så att tiden står stilla och de vuxna måsarna får tårar i sina helt rakt tittande måsögon.

Men så var det det här med flygandet. Alla tjatar och frågar när hon ska ta sina första vingtag. Men Majny vill verkligen inte, hennes fötter blir svettiga och hon får svindel bara vid tanken på att hoppa från en liten sten.

Majny Mås är en pjäs om att få vara som man är. Om att ha sin egen agenda i livet och kunna njuta av sina egenheter när de runtomkring vill skynda på, ändra på en och slipa och stöpa om en, för att man att passa in. Om att man inte behöver vara så duktig hela tiden. Men det är också en pjäs om att släppa taget om de rädslor som hindrar en och våga flyga. Bokstavligen.

Om regissören

Bortas Josefine Andersson står för det nyskrivna manuset och för regin till Majny Mås. Josefine är verksam som skådespelare och regissör. Hon är grundare av och en av medlemmarna i clowngruppen 123 Schtunk och har medverkat i majoriteten av deras föreställningar. Hennes tidigare regiuppdrag består av bland annat Skattkammarön på Teater Halland, Pudlar och Pommes och Krifs krafs hoho plask på Teater 23 (den senare uttagen till Bibu 2014) samt Den oändliga historien och Snödrottningen på Borås Stadsteater. Josefine har gjort flera barnboksdramatiseringar och ger även ut egenskriven musik i sitt namn.

Pedagogiska arbeten

Föreställningen kan kombineras med ett pedagogiskt efterarbete där eleverna får träffa våra scenkonstpedagoger och vi fördjupar oss i föreställningens tema. Det pedagogiska efterarbetet sker ej i direkt anslutning till föreställningen. Till föreställningen medföljer även en lärarhandledning med tips och idéer på hur lärare kan förbereda inför och följa upp teaterbesöket.